Tankar kring den svenska detaljhandeln

2013-04-16

Remium AB skriver idag följande angående den svenska detaljhandeln. Intressant att tänka på i tider av ökande företagskonkurser och viss överetablering.

Detaljhandelns vinster hotas av utbyggnaden. Under den senaste tiden har vi haft många negativa kommentarer i Daily angående den svenska detaljhandeln. Även om det kanske framstår som att vi bedriver någon typ av kampanj mot sektorn känner vi att vi inte kan undanhålla våra läsare den under morgonen publicerade rapporten angående utbyggnationen av svenska köpcentrumytor från Jones Lang Lasalle. I deras sammaställning framgår att Sverige har hela 450 kvm köpcentrumyta per 1000 invånare vilket är 1,8 ggr det västeuropeiska snittet och placerar vårt lilla land på rapportens topplista. Man måste dock poängtera att vi svenskar med vårt trista klimat kanske har ett större behov för stora inglasade gallerior än våra södra grannar. Även om så är fallet känns siffran i våra ögon mycket väl tilltagen samtidigt som det inte direkt råder någon brist på nya projekteringar. En ganska lyckosam affär historiskt har varit att köpa detaljhandlare med starka balansräkningar som expanderar och således vinner marknadsandelar i lågkonjunkturer för att sedan invänta hävstångseffekten i marginalerna när marknaden vänder. Med många bolag i sektorn där ute som visar låga två siffriga P/E tal på redan nedtryckta vinster kanske denna strategi börjar se allt mer lockande ut. Vi undrar dock om detaljhandeln när vändningen väl kommer inte redan har investerat bort sina vinster? Kanske ett något enkelspårigt resonemang men lägger vi denna spelbricka bredvid en fortsatt hög e-handelsmigration och dessutom en fortsatt hög etableringsgrad av utländska handlare på såväl nätet som i galleriorna känns framtidsförutsättningarna för våra svenska detaljhandelsstjärnor rätt så ljumna.